Är vi människor så egoistiska att vi bara bryr oss om oss själva?

Ja det kan jag verkligen fundera på ibland... Tittar i många bloggar dagligen och det är unga tjejjer som enbart skriver om vilka kläder som är snyggast etc, vist jag gör också det men jag skriver ju om annat med. Dock märker jag att då jag skriver om miljö så får jag ALDRIG kommentarer, så åter till min fråga, är vi verkligen så egoistiska att vi bara bryr oss om oss själva och inte världen i stort? Att massa djurarter utrotas årligen pg av människans framfart är ett faktum men vi verkar inte bry oss om det... Vist det är synd men det är bara en djurart tänker nog de flesta (även jag har tänkt så..) Men försvinner en art så kan det bli enorma konsekvenser i samhället. Man behöver inte göra stora förändringar på sitt liv för att vara LITE miljövänligare... Sopsortera, (vilket inte är så jobbigt bara man får ett system på det..) gå så ofta man kan istället för att använda motordrivna fordon, använda mindre el, välja veggo alternativ några ggr i veckan mm... Men det viktisgaste av allt: Sprida budskapet vidare så att fler månniskor hakar på! Ensam är man svag men tillsamans kan vi faktiskt göra skillnad!
Istället för att köpa den där dyra tröjan och köpa billig mat, köp KRAV märkt mat och välj något billigare i klädesväg tex second hand... Man behöver inte alltid göra det men att försöka ibland och inte bara tänka på sig själv är viktigt...
Man behöver inte bli ett ECO freek och springa runt i gammla skruttiga kläder med en väska med massa pins där det står rädda världen (det gör inte jag i alla fall) haha.
Så tänk om lite vad som är det viktiga här i världen... Det tjänar vi alla på!
Kram Elin


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Håller med dig till hundra! Har själv börjat källsortera allt sen jag flyttade för bara någon vecka sen :) Hemma sket dom i det hur mcyket jag än försökte! Så känns så jäkla skönt nu när man sorterar allt för sig. Sen köper jag såklart veggo, krav mm ;) Man behöver inte göra så stora förändringar egentligen!

2009-04-06 @ 22:35:19
URL: http://nathalieisaksen.blogg.se/
Postat av: Aurum

Tyvärr verkar det vara så... De flesta av oss är mer eller mindre egoistiska. Sedan finns det de som försöker göra lite mer här i världen.

2009-04-13 @ 17:18:06
URL: http://aurum.blogg.se/
Postat av: Soffe

Jävligt bra inlägg! :)

2009-04-14 @ 00:10:52
URL: http://sofiemelvold.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0